VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

fredag 5. juli 2013

RED LADY MED ANNAS SJOKOLADEKAKE.


Hei og god dag. Hvilken herlig dag. Håper dere nyter av den deilige sommeren.
Hos meg så går det i BRYLLUPS BAKING om dagen. Det er jo så mage vakre bruder som skal gifte seg her i Lillehammer. 
Så det kommer nok endel flere innslag som er bryllups inspirert i nærmeste fremtid.   

For litt siden ble min gode venninne, Anne Mette;s svigermor 80 år. 
Historien bak denne kaken er at jeg skulle i bryllup i Trondheim, og trengte barnevakt til min søte vovs, missis Rayza. Anne Mette er ei fantastisk dame som må være det mest positive menneske jeg vet om. Jeg spurte etter "barnevakt", og det var ikke(denne gangen heller) nei i hennes munn. Men så viste det seg at Anne Mette egentlig skulle bort selv...Hun skulle på sin svigermors 80 års lag, og de skulle bo på hytte på fjellet, der festen skulle være. Men Anne Mette hadde ringt til stedet de skulle, og så ordnet hun det så det ble greit å ha med hund. Jeg fikk selvsagt verdens dårligste samvittighet, for at hun fixer og ordner og tar med hunden min. 
Som en takk bakte jeg denne kaken som hun kunne ha med seg i bursdagen. 
Veldig veldig kjekt å kunne gjøre gjengjeld for sånne snille mennesker. 


Denne kaken er ANNAS SJOKOLADEKAKE.
Det må faktisk være den beste sjokoladekaken EVER.

Oppskrift: 

Smør: 325 gr.

Sukker: 570 gr

 Egg: 5 stk 

Hvetemel: 475 gr

Vaniljesukker: 4 ts

Bakepulver: 1,5 ts

Natron 2,5 ts

Bakekakao: 100 gr

Kulturmelk: 5 dl 




Fremgangsmåte: 

  • Visp smør og sukker hvitt. 
  • Ha i ett og ett egg og visp de inn( ikke overpisk de) 
  • Bland alt det tørre sammen
  • Bland inn romtemperert kulturmelk, og det tørre sammen med eggeblandingen. Bland det sammen i 3 omganger, så du ikke tar alt med engang. 
  • Hell røren i en godt smurt form( eller bakepapirkledd) 
Stek kaken på 175 grader i ca 90 min, midt i ovnen. 

Denne kaken blir bare bedre jo lenger den står i kjøleskapet. Den holder seg opptil en uke,og blir bare saftigere og saftigere.

Fyll: 

300 gr melkesjokolade
150 gr fløte

Varm fløten opp til kokepunktet. Ha i hakket melkesjokolade, og rør rundt til alt er smeltet. 
Sett kaldt i noen timer eller over natta.
Pisk så opp sjokoladekremen med en håndvisper slik at den blir luftig igjen.

Smør på ett lag rørt bringebær og ha på melskesjokoladekremen. NYDELIG kombinasjon.






På denne kaken valgte jeg blodrøde roser, og jeg ville ha de STORE. Det gir et så fint innrykk når man har store og ruvende blomster på kaken.






Og så har jeg laget noen løse roseblader som er strødd utover kaken.


 En 80 år gammel jubilant fortjener å bli satt heder og ære på, og denne kaken håper jeg gjorde det.





Det var dagens jubileumkake.


Ønsker alle en vakker og nydelig lørdag. Håper alle nyter av den deilige sommerdagen.

1 kommentar:

  1. Hei.
    Hvor mye sukker skal en ha i., finner det ikke i oppskriften...

    SvarSlett