VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

torsdag 17. januar 2013

TV3`s Hele Norges Baker. Jordbær moussé kake.

God dag.

Som flere har fått med seg, har jeg vært i hard konkurranse for å bli med på TV3 sin bakeserie "Hele Norges Baker".
Jeg fikk tlf fra TV3 før jul, om at jeg hadde gått ett steg videre i utvelgelsen til TV programmet "Hele Norges Baker".
Beskjeden var at jeg var trekt ut til å være 1 av 6 stk som fikk prøvebake. Beskjeden var: "Bak en kake og ett bakverk og kom til Oslo i morgen. Mister Pascal him self skal smake på det du lager."
Siden jeg allerede hadde tatt på meg å bake en dåpskake til en kollega, så kan man jo si det ble ett døgn med lite søvn og mye sukker.
Men jeg kom fint i mål, og jeg var på plass i Oslo, aldeles for tidlig. Men jeg er jo alltid for tidlig ute, så alt var som det skulle.
Jeg var veldig klar for å få vist frem hva jeg er god for, og var vel også en smule nervøs. Jeg hadde tross alt vært så "dum" å bakt en kake som er Pascal sin spesialitet, og akkurat det kunne slå begge veier.
Jeg gikk ikke videre på første runden, men ble med videre til runde to. Der leverte vi enda en kake, og vi måtte bake foran kamera mens vi ble spurt ut om alt mellom himmel og jord. Det var utrolig mye dyktige folk, og kun 7 plasser ledig. Kort fortalt, så kom jeg ikke med i konkurransen, men du og du, så spennende hele prosessen har vært, og jeg har lært masse.

Jeg tenkte kanskje dere vil ha oppskriften på kaken jeg bakte til Pascal.
En jordbærmoussékake laget på Italiensk Marengs.
Jeg var en smule stressa under produksjonen, så steg for steg bilder utgikk, men jeg har tatt bilder av sluttresultatet, og oppskriften får dere litt senere i innlegget her.


 Jeg fikk så absolutt ikke bare skryt for kaken min. Og Pascal er vel kakenes svar på HELLSTRØM.
Han var ikke nådig asså.
Jeg tenkte det var en god ide å tilsette litt ekstra crunch i kaken, og ergo la jeg 5 små Ferrero Rocher oppå nøttebunnen før jeg fylte på mousse. IKKE GJØR DET ;) (Ihvertfall ikke om du har Pascal som kakegjest)
Det kan man trykt si han IKKE likte.
Men heldigvis likte han jordbærmoussen min. Pascal holdt ett lite foredrag for meg ang hvor vanskelig det var å få frem riktig balanse i jordbærsmaken når man tilsetter Italiensk marengs, så innen han tok en smak, så var jeg NERVØS.
Men, JIIIPPPIII, han likte smaken på moussen min. Pjuuuu......


Jeg pyntet kaken med sjokoladesigarer, og et silkebånd. 

 Jeg prøvde meg på litt sukkerpynt på kaken min.
Jeg ble grillet på alle oppskrifter og fremgangsmåter jeg hadde brukt. Dette var nok for å være sikker på at det var jeg selv som hadde laget kaken.

Oppskrift på sukkerpynt er: 
75% sukker 
25% vann. 
Så om du smelter 1 kg sukker, så må du ha 2,5 dl vann i panna. 

Jeg fikk kritikk for å ha brunet sukkeret mitt litt for mye, ( og ikke hadde jeg denne riktige kombinasjonen på vann og sukker, men dette fikk jeg fort lære av Pascal) så du får stå som en hauk å passe på prosessen, og ta den av plata FØR den blir FOR karamelisert.
Og pass på fingrene dine. Dette er VARMT.
Jeg brukte en kakeform som jeg snudde opp ned, og så ringlet jeg sukker over med en gaffel. La den stivne, og løft sukkerpynten forsiktig over på kaken.


 Jordbærmousse på nøttebunn. 

For hele kaken trenger du: 

NØTTEBUNN: 
166 gr melis

100 gr hasselnøtter
70 gr mandler
12 gr sukker
134 gr eggehviter


 ITALIENSK MARENGS: 
1,5 dl vann
300 gr sukker
200 gr eggehviter
2 ts presset sitron
100 gr sukker


JORDBÆRMOUSSE: 
8 plater galatin
405 gr jordbærpure av ferske jordbær.
6 ss presset sitron
270 gr Italiensk marengs
4,5 dl kremfløte

Fremgangsmåte:
Start med å lage nøttebunnen. Den skal stå i ovnen i over 1 time, så den bruker du litt tid på.
Hvordan du lager den kan du se her
  • Når nøttebunnen din er ferdig, så legger du den over i en litt større form, slik at jordbærmoussen lager en ring rundt bunnen. 

Mens nøttebunnen din steker, så starter du med Italiensk marengs Fremgangsmåte finner du her

Så er det bare å starte på den deilige jordbærmousseen. 
  • Legg 8 plater gelatin i bløt ca 10 min.
  • Lag pure av 270 gram ferske jordbær. 
  • Klem ut vannet av gelatinen og bland med ½ dl av jordbærpureen. 
  • Ha det i en liten kjele og varm opp til 40 grader til gelatinen er oppløst. 
  • Bland med resten av pureen og 6 ss sitronsaft. 
  • Pisk inn 270 gram Italiensk marengs du alt har laget ferdig, til en glatt røre. 
  • Pisk 4,5 dl fløte og vend den inn med slikkepott.
Ha den deilige moussen over nøttebunnen, og sett dette kaldt i kjøleskapet i minst 12 timer. Moussekaker kan med fordel fryses, for da blir de enklere å pynte. La den stå i fryseren natten over. 

 Under sukkergitteret, så pyntet jeg med physalis, blåbær og bringebær, og en uforskammet Ferrero Roche(Glem å ta på denne både inni og uttapå kaken, for hilsen Pascal er dette dødsynd, så hopp over mitt eksempel;)) . Oppå bringebærene ringlet jeg litt smeltet hvit sjokolade FØR jeg hadde de på kaken.


Det var denne damens forsøk på å konkurrere, og det var jo litt kjedelig å ikke komme videre når man var SÅ tent på oppgaven. Men da får jeg bruke dagene fremover på å inspirere dere isteden.
Til jul fikk jeg såååå mange fine kokebøker, at jeg bobler over av lyst til å produsere mat til halve Norge.
Så både mat oppskrifter, og selvfølgelig kaker vil fortsette å strømme på :)
Ønsker alle en nydelig kveld.

4 kommentarer:

  1. Men du og du...hva gjør silkesløyfe på en KAKE?

    SvarSlett
  2. Av den enkle grunn:unngå at sjokoladesigarene ramler av på den lange turen fra Lillehammer til Oslo ;)

    SvarSlett
  3. Selvfølgelig! Det har jeg ikke tenkt på...for sånt pynt på kaker er pyton! Synd du ikke kom med videre. Kanskje det er en mening i det fordi noe annet venter på deg? :)

    SvarSlett