VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

tirsdag 13. november 2012

Franske macarons med lemon curd, sjokolade og passion fruit.

Hei og god morgen. 
Dagens deilige fristelse er luxus macroner. 3 forskjellige smaker av himmelen er ikke verst på en hverdag. 
Macroner passer til ALLE anledninger. Og jeg anbefaler sterkt å prøve deg på disse. 
Pure pleasure in a bite.  



Ingredienser til ca 30 stk: 
35 g sukker
120 g eggehviter
150 g sukker til sukkerlake
1/2 dl vann til sukkerlake
150 g mandel mel
150 g melis
Pastafarge fra Squire Kitchen, americolor eller wilton.

 Mål opp alt du trenger. Separer eggehvitene fra eggeplommene og ta 60 g eggehvite i en ren mikserbolle – sett fram vispen og 35 g sukker.


 I en kjele tilsettes 150 g sukker og 1/2 dl vann – kok dette opp til 118 C.


 Det er lurt å ha ett sukkertermometer i kjøkkenskuffen. Det gir størst sjanse for å lykkes når du vet eksakt temperatur på sukkerlaken din.


Resterende eggehvite blandes sammen med mandelmel og melis – bland dette godt.

 Visp egghviter og sukker godt sammen. 



 Når sukkerlake har nådd 118 C , så helles det i en tynn stråle i marengsblandingen – miks dette videre noen minutter til.




 Etter noen minutter er det ferdig mikset.

 Tilsett mandelrøra.


 Og bland det hele godt sammen.

Så deler jeg røra i antall skåler jeg vil ha de i. Jeg ønsket meg flere smaker, så da farget jeg røra i rosa, gul, lilla, grønn og blå med wilton gelefarge.
Her er det viktig at du IKKE bruker konditorfarge fra matbutikk. Da kan du ende med at du får alt for flytende røre som ikke holder fasongen når du skal lage macronskallene.


Ferdig farget røre.


 Jeg bruker en rund tip og sprøyter ut små klikker på hver form..
La dette tørke i 1 time slik at toppene blir helt perfekte. Dytt gjerne litt i plata slik at toppene blir flate og eventuelle luft bobler flyter opp.
Inn i ovnen på 160 C i cirka 10-12 minutter.
Husk en ekstra plate under den andre slik at det ikke blir sprekker på toppen.



 På de gule macronskallene strødde jeg litt perlesukker.


 Når skallene er ferdig stekt skal de se slik ut.
Det er et lite kunsttykke å få løsnet skallene fra bakepapiret, men et tips er å helle litt vann under bake arket, og macronene vil løsne lett og fint. Eventuelt kan du vente 30 min, så kan det hende de løsner om du er heldig.
Jeg derimot har ikke tålmodighet til å vente 30 min, så jeg bruker alltid vanntrikset.


 Når de gule skallene er ferdig, så fyller du de med deilig lemon curd.
Jeg elsker denne smaken av syrlig sødme. Lemon curd finner du oppskift på her
 En deilig gjeng med luxus lemon curd macarons.


 Så var det over til sjokolade macarones. Dette er barnas favoritt, og hvem kan klandre de? Det er jo SJOKOLADE. Jummi.....Her har jeg strødd litt sprinkles på skallene før jeg stekte de.

 Oppskrift på sjokoladekrem til macarons kan du finne her.



 Sprøyt ut en god mengde sjokolade og lukk igjen lokket. Du har akkurat laget en liten bit av himmelen.


Passion fruit krem.

2 dl fløte
1 dl melis
50 gr smør
2 eggeplommer
1-2 dl passion fruit juice 

 Mål opp alle ingrediensen du trenger.


 Bland alt utenom smøret i en kjele.


 Kok forsiktig opp blandingen mens du hele tiden rører.


 Når røra begynner å tykne, så tar du kjelen av varmen og rører inn smøret.
Sett røra noen timer i kjøleskapet så den får tykne skikkelig.

 Ha røren i en kremmerpose og sprut ut deilig passion fruit krem på macronene.


 Tilslutt er det bare å dandere herlighetene på ett fat.
Deilig for ganen og ett syn for øye.


 Det er så fint med pastellfarger og forskjellige smaker.


 Hvem skal man velge? Hey, må man VELGE? Næ, her må det være lov med en av hver.

 Macron tårn.


Et tips nå som det nærmer seg jul, er å lage disse sprøe deilige macronene, legge de i en eske og gi de bort til noen du setter pris på.

Det var det hele for denne gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar