VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

fredag 3. august 2012

Pappardelle med parmaskinke


Heia. 
Middag ja....Hva i himmelens navn skal man finne på i daaaag da. Her i hus går det i bølgedaler hva angår middag. Jeg går fra å være noe ekstremt giddalaus på å lage mat, til å på død og liv kun skal lage mager og sund mat, og så hender det at jeg BOBBLER av matentusiasme og DER er jeg nå om dagen. Og joda det går ann å lage sunne middager, men jeg skal jo innrømme at MYE mat blir uforskammet mye bedre når man kan putte i litt fløte, smør og annet usunt snask. 
Her kommer en super enkel, sjapp og utrolig god pasta rett. 

Ingredienser til 4 stk:
1 rødløk
1 chilli(med frøene om du er litt tøff) 
1 hel kinesisk hvitløk
1 pakke parmaskinke
2 dl kremfløte
1 fond med oksekraft
1 pakke pappardelle(eller tagliatelle)
1 ss smør



Skjær opp en rødløk i tynne skiver.



Hakk en stk chilli i fine ringer og skiv opp en hel kinesisk hvitløk. Den kinesiske hvitløken er mye mildere på smak enn den vanlige som har fedd, så her kan du med stor fordel være litt raus.


Ha alt i en varm panne med 1 ss smør.



Ha i en fond med oksekraft og kok inn grønnsakene til litt av væsken kokes inn.



Litt deilig parmaskinke er med på å gjøre denne retten helt uimotståelig god.



Legg i parmaskinken i den sydende panna og hell over 2 dl fløte.





La fløten koke inn i panna slik at den tykner litt. Dette tar ca 3-4 minutter. 



Så er det bare å koke litt deilig pappardelle så det er " al dente



Den vanligste feilen når man koker pasta er å bruke for lite vann. Da er sjansen stor for at pastaen klistrer seg sammen. Hovedregelen er: Jo mer vann, desto bedre.Bruk omtrent en teskje salt pr liter. Mesteparten av saltet forsvinner i sluket. Når du koker pastaen i saltet vann trekker den til seg noe av saltet. Du kan salte i etterkant også, men da havner alt saltet utenpå pastaen, så her er det ekstremt viktig å få det saltet OPPI vannet først som sist. Det er jo slik at folk liker pastaen med forskjellig konsistens. De fleste pastatyper tar 8-12 minutter å koke, litt avhengig av tykkelse. Sett på en alarm (på mobilen, for eksempel). Man kan ikke koke pasta på tid alene, med mindre man har mye erfaring med nøyaktig samme pasta. Så alarmen kan jo funke som en påminner om at det er på tide å begynne smake. Det er IKKE videre godt med ihjel kokt pasta. Pastaen er såkalt al dente når den er myk, men likevel har litt tyggemotstand.Hell av kokevannet og IKKE ha pastaen under kaldt vann. Da forsvinner nemlig stivelsen som er med på å gjøre pastaen bedre. 



Så er det bare å ha den deilige pappardellen i en egnet skål og ha på den nydelige parmaskinke blandingen.
Bon apetitt.

2 kommentarer:

  1. sukk.nettopp spist jeg men..dette hadde jeg forsynt meg av uansett:)

    SvarSlett