VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

mandag 2. juli 2012

Chocolate frosting vanilla cake.

Hei hei.
Det er langt i mellom hver gang jeg har fått oppdatert bloggen nå. Har jo minnebrikka full av kaker og andre herligheter jeg har laget gjennom året, og tror jeg må få prioritert å få dette inn på bloggen nå.
Sommer er tid for både konfirmasjoner, bryllup og andre festligheter.
Denne kaken jeg har laget her kan egentlig passe til de fleste anledninger. Den ble laget til arbeidslaget jeg jobbet på når jeg var i min siste praksis i Hjemmetjenesten. De fine menneskene jeg jobbet med der fortjente virkelig en god kake.
Dette er en vaniljekake med himmelsk godt oreo fyll og karamell sjokolade trekk. Meget mektig, men gud så god.


  • Ingredienser

  • 113 g smør
  • 450 g sukker
  • 437 g mel
  • 1 ts.salt
  • 3 ts. bakepulver
  • 3,3 dl iskaldt vann
  • 4 stk pisket eggehviter
  • 1/2 ts. vanilje extract



Begynn med å mikse sammen smør og sukker.



Pass på å mixe alt sammen godt, og skrap med kantene på bollen om vispen ikke tar med alt.



Bland sammen mel, salt og bakepulver i en egen bolle.



Ha klart isvannet.



Bland isvannet i melblandingen. Gjør dette i to omganger, så du får blandet det godt.



Visp eggehvittene stive.



Hvittene skal piskes så stive at du kan snu bollen opp ned uten at innholdet sklir ut.



 
Mål opp vaniljeekstrakt. Dette er med på å lage en utrolig god smak.



Tilsett ekstrakten i røra, og rør det inn.



Så vender du forsiktig inn de stivpiskede eggehvittene. Ikke rør for mye, for da slår du lufta ut av hvittene. Vend det bare forsiktig inn med en slikkepott.



Ha røren i en papirkledd form. Denne røren holder til 2X20 cm form. Stek den på 175 gr i ca 30 minutter. Test med en pinne, og se at pinnen er tørr når du stikker i kaken. Er den ikke det, kan du dekke kaken med et bakepapir og steke 5-10 minutter til.



Ingredienser til sjokolade og karamell frosting:

      110 g kakao
  • 236 g  kokende vann
  • 2 ts. pure vanilje extraxt
  • 200 g mørk sjokolade
  • 240 g sukker
  • 60 ml vann
  • 145 g kremfløte
  • 35 g usaltet smør



Hell sjokolade og vanilje extrakt i en bolle , kok opp vann og hell kokende vann over blandingen.
Rør godt og sett det til side i 30 minutter.



Så skal det lages karamell. 
Ha 240 g sukker og  60 ml vann i en kjele. Rør til du ser sukkeret er helt oppløst.


Mål opp riktig mengde fløte og ha den klar.



Og mål til riktig mengde smør.



Dette kan du gjøre uten sukkertermometer også, men det er himla mye enklere med termometer. Men har du ikke, kan du ta kule prøva. Den gjør du lett med å ha et glass kaldt vann stående, og etter ca 5 min koking kan du ta litt av massen over i vannglasset å se om det danner seg en kule. Gjør det ikke det, må du koke litt videre, før du prøver igjen.



La sukkervannet boble og ikke rør i den. Ha varmen på litt over middels.



Etter ca 5 minutter er røren lysebrun slik den skal være. Temperaturen er da på ca 188 grader.



Nå er det på tide og tilsette fløte, ta kjelen av fra komfyren og la den hvile ca 1 min så gradene synker litt.



Tilsett litt av kremfløten.



Rør godt hele tiden så det blander seg fint.



Tilsett resten av kremfløten og sett kjelen tilbake på komfyren på cirka litt under middels temperatur.
Helt til du ser at alt sukker/ karamellen er oppløst.



Når sukker/karamellen er oppløst, tilsetter du smøret og rør det godt sammen.



Så tilsetter jeg mørk god sjokolade som får smelte inn i den varme karamellen.



Her er karamellsjokoladen ferdig.



Nå tilsetter du kakaoblandingen du lagde først, og rører den godt inn i karamellsjokoladen.



Avkjøl frostigen så den blir helt kald før du kan ha den på kaken. Den må piskes opp igjen med mikser for å få den glatte fine konsistensen.



Som fyll i denne kaken brukte jeg Jello sin oreo cookies;n creme fyll, og den smakte himmelsk sammen med denne kaken. Og veldig lettvint da ;)



Del de avkjølte bunnene i tre, og ha på ett lag med karamell frostingen.



Så tilsetter du oreo kremen.



Legg lagvis bunn, frosting, krem og så legger du neste bunn oppå og fortsetter så du får en høy og fin kake.



Smør frostingen uttenpå bunnen, så du dekker det hele.



Så kan du bruke hvilken tip du vil til å sprøyte på frostingen. Jeg har brukt tip 1B.



Dekorerer med noen fine sukkerperler som gjør seg fint på den mørke kaken.



Jeg lagde sikksakk mønster nedover, men her er det bare kreativiteten som setter stopper.



Noen søte marsipanblomster dekorerer fint på de fleste kaker.




Det var det hele for denne gang. Håper kaken frister til å prøves ut :) 

4 kommentarer:

  1. Denne såg kjempe god ut. Kor kjøpe du den oreo kremen??

    SvarSlett
  2. Hei du. Denne oreo kremen får du kjøpt i sverige. Det går også ann å bestille den pr nett :)

    SvarSlett
  3. Kan denne frostingen brukes på cupcakes? Som høye topper slik cupcakes pleier å ha.
    Eventuelt blande den inn i en naturell smørkremsfrosting?
    Kan du svare på min blogg så jeg ser svaret? Fant dette innlegget ved en tilfeldighet :)

    SvarSlett
  4. Nei, denne kremen er nok dessverre for flytende til at den holder formen.
    Men blander du den inn i smørkrem så burde det gå bra.
    Lykke til:)

    SvarSlett