VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

torsdag 16. desember 2010

Pistasie konfekt.



Juleforberedelsene er i full gang her i hus. Endelig er det juleferie fra skolen, og jeg kan begynne å kjenne på at det snart er jul.
I hvertfall kjenner jeg at jeg blir litt stresset fordi jeg mangler de fleste av julegavene enda.
Og siden jeg er lite tilhenger av å kjøpe "skapfyll" til gaver, så må man enten ha et spesifikk ønske eller så må man kjøpe en bruksting. Å hva kan vel være bedre enn litt hjemmelaget julekonfekt feks?
Lag litt ekstra konfekt når du først svinger deg i veien, og gi bort. Det er jeg helt sikker på at mange ville sette pris på.



Ingredienser:

100 g usaltede pistasienøtter
4 ss sukker
2 ss honning
1 ts tørket chili



Kjøp usaltet pistasienøtter.

Mal halvparten av nøttene til fint mel, og grovhakk den andre halvparten.


Rist nøttene i en tørr teflonpanne.


Tilsett sukkeret, og stek videre til sukkeret har karamelisert seg sammen med nøttene.


Tilsett honning. (Jeg bruker Akasie honning, som har en helt nydelig smak.)


Tilsett chilli pulver.

Og la alt surre på svak varme noen minutter. Pass på så det ikke brenner seg.

Jeg fylte mine i små former, men har du ikke dette, kan du ha det utover på bakepapir, før du lar det stivne og knekker det opp i passe biter.

Passe biter til konfekt fatet.

Denne konfekten er laget på ca 10 minutter, så den er super enkelt.


Håper dagen blir super for alle julestressede mennesker der ute.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar