VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

torsdag 23. desember 2010

Marsipan hjerter og hasselnøttsjokolade.


I dag er det endelig JUL. Lille julaften er fylt med tradisjoner, og jeg skal virkelig nyte denne dagen og dagene som kommer.
Før man kommer så langt at man kan slappe av med dagen vi har i dag, er det masse forbredelser som må til, jeg har forberedt meg med å lage  masse julekonfekt til jul
Jeg jobber på verdens beste arbeidsplass og jeg har noen fantastiske kollegaer. Og før jul hvert år har vi fast bakedag. Dette resulterer i massevis av deilige smakfuller, og jeg tenkte jeg skulle dele litt av oppskriftene på årets kreative krumspring. Den ene oppskriften er stekte marsipan hjerter, den andre er deilig hasselnøtter.
Jeg har ikke steg for steg på disse, men oppskriften på disse er greie, så det burde gå fint.


Ingredienser:


En rull med Odense marsipan
2 eggehvitter
1 ts sitron
Melis
Konditorfarge




Rull ut marsipanen så den er ca 2 cm tykk.
Stikk ut hjerter. Tre hjertene på en kjærlighets pinne, eller gjør som vi gjorde, og klipp til grillspyd i passe lengde.
Stek hjertene på 200 grader i ca 5 min.
Følg godt med, så de ikke blir alt for godt stekt, for da blir de ikke gode.
De skal ha en gylden fin farge.

Når hjertene er stekt, avkjøles de.

Til dekor på disse lager vi en tynn royal icing.

Pisk eggehvittene stive, før du har i 1 ts sitronsaft
Ha i "passe"med melis.
Røren skal være flytende og lett å dyppe hjertene i.
Tror vi brukte ca 2-3 dl melis.
Ha i noen dråper konditor farge i ønsket farge.
Det ble igjen litt sjokolade som vi dyppet noen av hjertene i, og de ble aldeles nydelige de også




Et stort glass fylt med fristende marsipan hjerter.





Hasselnøtt snøkuler



Vi lagde hasselnøttkuler med sjokolade, og de var vannvittig gode.

Du trenger :
En pose hasselnøtter
En plate kokesjokolade
Melis

Sett steke ovnen på 200 grader.
Stek hasselnøttene i ovnen, til du ser at skallet begynner å bli svart. 10-15 minutter
Ta et kjøkkenhåndkle, og gni skallet av nøttene.
Smelt sjokoladen i vannbad og rull nøttene i sjokolade.
Og så ruller du nøttene i melis, så du får små "snøkuler





 Dekorative snøkuler på kakefatet.


Snø kulene tar seg utrolig fint ut på fatet. Og de smaker utrolig godt.





I morgen er den store dagen....Jeg har to troll som er veeeldig klare for morgendagen, og de storgleder seg  som unger skal gjøre. Det er knyttet store forventninger til hva dagen kan bringe.
Huset er julepyntet, treet står og glitrer og roen har senket seg. Julemusikken har frembringt den gode julestemningen. Og jeg kan faktisk si at alt er klart. Ikke verst, for ei som trodde hun ikke skulle komme i mål på starten av mnd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar