VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

lørdag 6. november 2010

Whisky kake.


Åååå endelig helg igjen....helger er hellige...spesielt lørdager. Til forrige lørdag hadde jeg fått et litt spesielt oppdrag av min kollega Marit. Hun skulle på 50 årslag til sin svigerfar og ville ha en helt spesiell kake. Det jeg liker best med å lage kaker, er å ta igjen noe jubilanten liker spesielt godt, eller kjennetegner jubilanten litt ekstra. Og denne mannen hadde en liten "synd" han gjennomførte hver fredag. Nemlig frem med en whisky tår og en god sigar.  Så da var jo oppdraget ganske så enkelt. Det måtte jo bli en whisky flaske og en sigar.





Til denne kaken brukte jeg sjokoladesukkerbrød i en liten langpanne. Oppskriften finner du her



Jeg skjærer til flasken på frihånd, og for at dette skal bli lettere så legger jeg kaken i fryseren i ca 1 time. Da drysser ikke kaken så mye når du begynner å skjære.


Jeg risser omrisset av kaken lett på toppen, før jeg begynner å skjære. Her har jeg skjært bort begge sidene for å få jevne kanter.



Jeg skjærer forsiktig til halsen på flaska.


Pass på så du får med "bøyen" på halsen. Det skal være en liten kul der.

Da har jeg starten på flasken klar.


Så fyller jeg kaken med kremsjokolade som du ser hvordan jeg lager her


Pass på så toppen blir liggendes helt jevnt med kaken under.


Jeg har på et tynt lag med amerikansk smørkrem så lokket skal bli pent når det kommer på kaken.


Jeg farger marsipanen til den fargen jeg vil ha. Det er ikke så godt å få til whisky farge, men kom så nær som mulig. Hvordan du farger marsipan og får lokket pent på kaka kan du se her


Så er det bare å dekke kaken med marsipanlokket.

For å lage sigaren så brukte jeg cuba sjokolade som jeg kledde med marsipan. 


Og på alle sigarer så må det jo være et kvalitets merke, og det lagde jeg med å male på bokstaver med brun karamell farge.



Når jeg farget marsipanen til sigaren prøvde jeg å ikke kna inn all fargen for å få litt sjatteringer i "barken" på sigaren.

Ferdig sigar med cuaba merke.



På flaskehalsen la jeg på litt blå marsipan, som skal være korken. For å få flasken så lik som mulig så har jeg bestilt bilde av en hyggelig dame som printer ut disse.Hun heter Vanja Finseth og tar i mot bestillinger på mail :
brattheim@hotmail.com. Kjempe bra og ikke minst rask service.

For at kaken skal se enda penere ut, så lager jeg en "silke"drappering rundt kaken i marsipan.



Siden jubilanten var 50 år, så lagde jeg et 50 merke med sugar gunen min.



Ferdig kake, klar til levering.


Det var ukens kreative kake. Klar til å drikkes...eller spises var det kanskje.

Håper alle får en super lørdag enten med drikkendes whisky, kake whisky eller noe annet godt til lørdagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar