VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

mandag 4. oktober 2010

Samosa

I helgen har jeg hatt middags besøk, og det var utrolig koselig. Tenkte jeg skulle vise dere mine ideer til en litt ekstraordinær middag.
Siden kreativiteten til tider bobler over, og jeg ikke kjenner mine begrensninger, ble det en 4 retters middag som inneholdt en 3 retters dessert. Så jeg får begynne med å vise dere den ene forretten som ble Samosa.
Jeg liker å prøve meg på litt kulturelle retter, og siden jeg ELSKER Thailand, så falt valget på rett 1 og  2 på asiatisk mat.
Tror man skal lete lenge før man finner et land med SÅ mye god mat. Drømmen er et Thai kurs i matlaging, så det er noe jeg absolutt skal ha som mål å realisere neste gang jeg skal til Thailand.
Men imens skader det jo ikke å prøve seg på egen hånd, og da ble disse nydelige Samosa trekantene til.

Ingredienser:

1 pakke frossen wonton deig(fås i asiatiske butikker)
300 gr frossent kamskjell kjøtt.
250 gr svinekjøttdeig
1 ss potetmel
1/2 dl oysterssauce
3 ss fishsauce
1/2 ts salt
2 dl finsnittet vårløk
1/2 ss sukker
1 dl hakket  frisk koriander

2 eggeplommer
1 l solsikke olje til fritering

Hon sin saus



250 gr svinekjøttdeig skal smuldres opp.


Bland kjøttdeigen sammen med tinet kamskjellkjøtt som du deler i 1 ganger 1 cm terninger.


Fin snitt vårløken til du har 2 dl. Og bland i bollen sammen med kjøttet.


Tilsett 1/2 dl oystersaus. Jeg har vært på "raid" i invandrer butikken og kjøpt inn masse ingredisenser, men oysterssaus får du i alle dagligvare handler.


Så tilsetter du 3 ss fiskesaus.

Finsnitt koriander og ha oppi.

Så tilsetter du 1 ss potetmel, 1/2 ts salt og 1/2 ss sukker

Bland balndingen sammen til en røre.


Så skal du ta julaften på forhånd, og øve deg på innpakkning;) Wonton plater får du i invandrer butikker.

Den lille pakken med wonton inneholder mange blader til innpakkning.


Bland to eggeplommer og pensle platene. Få kantene godt med, for dette gjør at platene klistrer seg sammen, og blir tett.


Legg på en liten skje på hver plate. Ta en ende og lim med motsatt ende, så du får en trekant. Press godt sammen rundt kantene.


Friter samosaene i varm solsikke olje, ved 180 grader i 3 minutter til de er brune.

En stor haug med samosaer. Disse kan lages flere uker i forveien av da du skal ha de, og bare fryses. Da friterer du de ikke, men fryser de rå. Tin de før du skal ha de, og friter rett før servering for at de skal bli sprøest mulig.


En samosa i gryta på 180 grader i 3 minutter og den blir sprø og god.


Hoi sin-saus som jeg har kjøpt på invandrerbutikken.

Server samosaen med Hoi sin-saus. Rett og slett en smaks opplevelse av de sjeldne. Vel bekomme.

Det var en av alle de rettene jeg har lagd i helgen, og i morgen kommer rett 2. Det er fortsatt Thailandsk mat, og det er bare å prøve seg selv:O)




"Livet er det som skjer mens du planlegger noe annet. "
John Lennon.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar