VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

fredag 8. oktober 2010

Pavlova



Pavlova er nasjonalkaken i New Zealand, men det er absolutt ingen hindring for å servere den på norsk jord.
Den er en av mine favoritt kaker, og den smaker bare helt utrolig godt. Deilig sprø marengs med en seig kjerne, og deilige ferske bær. Det er jo bare nødt til å bli godt det.



Ingredienser

6 stk eggehvite
2 ts hvitvinseddik
4 dl sukker
1 ts maisenna
1 ts vaniljesukker



Del eggene og bruk hviten. Eggeplommene kan du eventuelt spare og lage vaniljekrem til å ha på toppen av kaken.

Bruk hvitvins eddik, eller du kan bruke bringebær eddik.


Visp eggehvitene til hard skum i en helt ren bolle. Ha i 2 ts hvitvin eddik mens du visper.


Tilsett 4 dl sukker litt og litt, mens du visper.


Så måler du opp 1 ts maisenna og 1 ts vaniljesukker.


Sikt maisenna og  vaniljesukker i røra mens du visper. Når massen er blank og smidig har du den på et bakepapir.



Jeg valgte å lage små porsjons pavlova så jeg tok røra i en sprute pose.


Lag et brett med passe store sirkler av pavlova.


Røra skal være glatt og fin. Stekeovnen forvarmes til 250 °C, senkes til 100 °C. Følg godt med for de trenger ikke så lang tid i ovnen. 10-12 min. De skal være sprø utenpå og myke inne. Når de er ferdige skrur du av varmen, setter opp ovnsdøren og lar de bli kjølige inni ovnen før du tar de forsiktig ut.


Snurrer av marengs.


Fyll:

5 dl kremfløte
Vaniljesukker

5 dl ferdig vaniljekrem( eller du kan lage egen vaniljekrem av eggeplommene dine)
300 g ferske bær



 Pisk fløten og tilsett vaniljesukkeret. Pisk kremen litt ekstra hard, så den ikke blir for bløt når den skal blandes med vaniljekremen.

Tilsett vaniljekrem og rør dette godt sammen.



Pynt hver lille pavlova med vaniljekremen og noen ferske bær.



En liten bit av en nydelig kake.





Pavlova kaken


Jeg fikk igjen masse røre, så av den lagde jeg en litt større kake. Mål opp en sirkel på et bakepapir, og bruk sprøyte posen og lag bunnen.

Den må du steke litt lenger enn de små. ca 30 min. Om du skal lage en kake av hele røra, steker du den i ca 1 time.



 Til pynt brukte jeg deilige ferske jordbær


 Ferske blåbær



 Og piel de sapo melon. Deilige smaker sammen med den søte pavlovaen.

Jeg synes det er fint med å ringle litt sjokolade over bærene, og lager meg enkelt et kremmerhus av matpapir som jeg fyller sjokoladesaus inni. Hvordan jeg lager dette kan du se her



Denne kaken tok jeg med til en venninne av meg når jeg plutselig fant ut at jeg ville ha litt kaffe og litt skravling med henne. Og den ble godt motatt.
Man kan enkelt fryse pavlova bunnen og ta den opp til en passende anledning.



6 kommentarer:

  1. Jeg laget slik kake i sommer, anbefales på det sterkeste å teste ut dette, den var nydelig

    SvarSlett
  2. Ja den er virkelig nyydelig...og super enkel å lage.

    SvarSlett
  3. Nå skal jeg innrømme at jeg ikke laget marengsen selv, men kjøpte ferdig på butikken ;o) de har faktisk marengsbunner der...men jeg skal teste å lage selv en dag :)

    SvarSlett
  4. Ja det må du da, så skal du få kjenne forskjell...smaker MYE bedre med hjemmelaget ;O) men greit at butikken har muligheten da, om man skulle måtte ha kake på 5 minutter og ikke har forberedt seg ;O)

    SvarSlett
  5. hejsan
    kan jag laga marängen dagen innan jag ska servera den,och hur ska jag bevara den??

    SvarSlett
  6. Om du lager marengsen dagen før må du steke den også. Om du bare lager marensg og lar den stå natten over, så vil marengsen skille seg fra eggehvittene og den kan ikke brukes.
    Stek bunnen, og legg den i en pose på benken natten over, så pynter du kaken rett før servering.

    SvarSlett