VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

lørdag 9. oktober 2010

Oreo drøm.





Det er flere som har ønsket at jeg skal vise enkel pynting av kaker, og da gjerne pynt uten marsipan. Så her kommer mitt pynte tips.
Det er absolutt ikke nødvendig å bruke marsipan for å få fine kaker, og ofte blir enkel pynt både elegant og lekkert. Denne kaken lagde jeg som bursdagsgave til min svoger.
Dette er en kake som ble til av hva jeg hadde av ingredienser tilgjengelig. Selv er jeg ikke så veldig glad i kremer med ost i, så jeg synes kanskje kaka ble litt vel mektig, men gjestene i bursdagen som spiste av kaka holdt på å spise seg syke, så jeg tror jeg kan anbefale den allikevel.



 Ingredienser til oreo fyll:

2 bokser Tine kremost
40 gr meieri smør
1,5 dl melis
1 ts vanilje essens
4 stk oreo kjeks





Til bunnen bruker jeg den utrolig gode nesquik kaka. Det er en kake som holder seg utrolig lenge i kjøleskapet, og blir bare bedre og bedre for hver dag. Oppskrift finner du her


Oreo fyll




2 pakker Tine naturell kremost blandes med 40 gr romtemperert meierismør. Miks dette sammen.


Tilsett 1,5 dl melis og rør dette godt sammen.


1 ts vaniljeessens.


Knus 4 oreo kjeks i små biter.


Tilsett kjeksen i osteblandingen. Og rør det godt inn.


Fyll på alt av oreo fyllet.

Legg på toppen av sjokoladekaka, så er den klar til å pyntes.




Så skal jeg lage et "lokk" av amerikansk smørkrem, noe som gjør kaken enkel å dekorere etterpå.
Bruk en spatel og ha jevnt utover smørkrem over hele kaken.
For å få smørkremen penest mulig på, så snurrer du kakebrettet rundt mens du holder spatelen stille på toppen.

På sidene bruker jeg en litt mindre spatel, som jeg faktisk har vært på flisbutikken å kjøpt. Den er akkurat passe stor til kantene, og gjør at det ikke blir bulker i smørkremen. Hold den stille langs kanten mens du dreier fatet. Tilslutt glatter du over toppen igjen.

Det kan være lurt å først ta på et tynt lag, før du setter kaka kaldt i 20 minutter. Så gjentar du prosessen med ett lag til, for å få et glattest mulig resultat.
Helt til slutt bruker jeg et kjøkkenpapir, som jeg legger over kaka. Stryk med hendene over papiret for å jevne ut eventuelle bulker. Dra så av papiret og forsett rundt hele kaken.


Jeg bruker ferdig sjokoladespon. Du kan også ta en ostehøvel og selv skave av sjokolade til pynt.


Sjokoladen fester seg fint til smørkremen. Jeg har dekorert bare nederst, men her er det bare å fylle på om man ønsker det. Eller bare ha sjokolade på toppen feks. Bruk fantasien.


Jeg skulle gi bort denne kaken i bursdagsgave til min svoger, så da dekorerte jeg med navnet hans på toppen.





Kaka er åpnet, og det er bare å kose seg.



Et stk mektig sjokolade kake, som er perfekt for de som elsker ostekrem fyll. Mine barn bestilte pronto denne kaken til sin egen bursdag. Men nå har de vel snart 1000 kaker på ønskelista;)

 Det var ukas kreative kake, som skulle være enkel og grei å få til for alle og enhver. Tips kan være å farge smørkremen i en farge du liker, så blir den litt mer fargerik også :)

En god helg til alle.


3 kommentarer:

  1. utrolig fin side.. du er flink. driver å baker litt om dagen og syntes det er morro. og nå tenkte jeg og bake nesquick kake med oreo fyll og trekke denne med marshmellowfondant, som jeg liker og bruke i stedenfor marsipan da. MEN, spørsmålet mitt ; tror du det går fint å legge denne kaken oppå hverandre? skal ha en stor rund nederst, og en liten rundt over der, pluss en liten hjerteform helt på toppen, dåpskake til vesla, så den må bli litt stilig :) Men tror du det går? uten at den går rett vest? :)

    SvarSlett
  2. Kaken ser helt fantastisk god ut! Tror du det er mulig å lage denne som tre etasjers bryllupskake hvis jeg bruker grillspyd mellom lagene?

    SvarSlett
  3. Om du bruker grillspyd med sugerør uttenpå, og har hver enkelt kake på eget "fat" så går det helt fint. Lykke til.

    SvarSlett