VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

torsdag 21. oktober 2010

Hvordan lage bryllups stablekake.

En stor utfordring er å lage stablekake. Min første stablekake, var ingen stor suksess. Den ble laget til min manns 30 års dag, og fikk mye skryt, men var vel ikke akkurat perfekt. Jeg hadde gjort litt dårlig studie på hvordan jeg skulle gjøre det, og kaka ble ørlitt sigen. 3 kaker oppå hverandre gjør at den blir tung, og da må man ha godt "grunnarbeid" for at det skal gå bra.
Men man lærer av sine feil, og neste kake gikk mye bedre.
Så for at dere skal slippe å få kaker som klapper sammen, så kan dere se og lære her.







Stort sett når jeg baker bryllupskaker, så bruker jeg sukkerbrød. Og oppskrift på det finner du her
Du trenger 3 bunner og de må bli mindre og mindre i størrelse.

Jeg prøver ut at sukkerbrødene passer oppå hverandre før de fylles. På den måten så får jeg ingen overraskelser på at etage nr 3 er like stor som nr 2 feks. Er de det, så må du prøve å skjære av litt, eller bake en ny bunn.


Jeg fukter bunnene med melk, men her kan man bruke hva man liker. Feks appelsinjuice, sukkerlaken i tropisk nektar osv.


Denne kaken valgte jeg å bruke rørte jordbær i. Så et lag med syltetøy først.



Så bruker jeg et lag med hjemmelaget vaniljekrem. Siden jeg fyller alle lagene med 3 fyll, så velger jeg å bruke bare tynne lag med fyll, for ellers så blir kaken for "myk" og den blir vond å stable.


Pisk kremfløte, så den blir litt stivere enn vanlig. Tilsett gjerne litt vaniljesukker når du pisker, så får du god smak.


Så smører du på kremfløte som siste lag.


Når kaken er fylt "armerer" jeg med amerikansk smørkrem som du finner oppskrift på her
Dette gjør at kaken blir mye finere når du får på marsipanen. Det stivner og gjør at du får en glatt overfalte. Hvordan jeg gjør dette, ser du her


Så kler jeg kaken med marsipan, hvordan dette gjøres ser du her



Så kommer det som  er viktig. Jeg lager meg "boards" som jeg setter mellom hver etage. Dette er nødvendig for at kaken ikke skal sige. Jeg har vært på glassmagasinet og fått litt bølgepapp som de har til å pakke inn glass med, men her kan alle papp plater brukes. så klipper jeg til pappen så den er litt mindre enn kaken den skal under( den må ikke synes), og kler den med aliminiumsfolie.


Jeg legger den ferdige plata oppå kaken den skal under, så jeg ser at den ikke er for stor. Så setter jeg den under etage nr 2, og lager en til etage nr 3 også.


To ferdig lagde plater.


3 ferdige kaker klare til å stables.



For at kaken ikke skal sige mer enn nødvendig, så må man ha støtte i mellom hver etage. Da bruker jeg grillspyd, som jeg klipper til i riktig størrelse.


Stikk spydet ned i kaken i en sirkel som her. Klipp pinnen i akkurat samme lengde som kaken er høy. Gjør dette på både den første og den andre kaken. Så er det bare å stable kaken oppå hverandre.


Royal icing 

1 eggehvite
1/4 ts sitronsaft
ca. 2,5 - 3 dl melis( her må du ha i litt og litt, så den ikke blir for stiv. Det er ikke sikkert du trenger alt.)


Eggehviten vispes til den er blitt hvit og luftig.



Så tilsetter du sitron saft.



 Sikt i melisen gradvis under visping til icingen blir fast.



Når icingen er ferdig skal den kunne stå rett opp når du drar i den, og ringene etter vispen skal ikke sige sammen.

Icingen har jeg i en sprutepose, som jeg bruker å dekorere kaken med. Jeg bruker en rund tipp.



Så dekorerer jeg etter fantasien på kaken. Denne fikk "perler" rundt hele kanten,noe som er fint for at man ikke skal se ujevnheter i overgangen til neste kake. Itilegg lagde jeg "snirkler" på den midterste kaken. På kake 1 og 3 brukte jeg denne diamant pregeren for å lage diamant mønster som jeg senere dekorerte med sølvperler.


På toppen av kaken ønsket bruden en rosetopp, så da ble det rosa roser til denne kaken. Hvordan jeg lager disse rosene kan du se her


Den ferdige kaken klar for å settes på kake bordet. Perlene har jeg festet med spiselig lim, men her kan man også bruke icingen som "lim"




Det var alt for i dag. Nå er det snart helg, så kanskje er det også noen andre oppskrifter ellers på bloggen som kan friste..det er bare å surfe rundt og se.

16 kommentarer:

  1. Like imponert hver gang, du er flink :)

    SvarSlett
  2. Fantastisk flott!Du er en kjempeinspirasjon.Når jeg ser det du lager klør jeg alltid i fingrene etter å prøve selv!:)

    Mvh Norunn

    SvarSlett
  3. Tusen takk for det Kari...det er ikke så vanskelig som det ser ut for :O)

    SvarSlett
  4. Så koslig å høre at jeg kan være til inspirasjon Norunn....

    SvarSlett
  5. Hei.
    Jeg lurte på hvordan runde former du bruker? Har du kjøpt deg et sett?

    den pregeren du har for å lage dimant mønster.
    Hvor har du kjøpt denne?
    Takk for svar :)

    SvarSlett
  6. Jeg bruker et sett med 13 former i, som jeg har bestilt på nett for lenge siden, men de har slike runde former mange steder inne på nettbutikkene.

    Diamantpregeren kan du få tak i her :http://www.kakeboksen.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_images.tpl&product_id=23&category_id=9&option=com_virtuemart&Itemid=61

    SvarSlett
  7. For en fantastisk kake! :) Flott at du forklarer så grundig hvordan du har laget den + utstyr som er brukt. Hilsen en fersk blogger, som også er over gjennomsnittet opptatt av baking og kaker ;)

    SvarSlett
  8. Så bra...lykke til med din blogging:)

    SvarSlett
  9. Hei! Veldig fin kake! Kanskje dumt spørsmål, men når man skal skjære i den for å spise den, hvordan gjør man da? Har lurt på dette lenge så håper på svar!

    SvarSlett
  10. kan man bruke f.eks nesquik kake som stablekake?

    SvarSlett
  11. Hei utrolig fin blogg. :D

    SvarSlett
  12. Hei.
    Når man skal skjære i sånne kaker, så skjærer man ut små firkant biter. Brudeparet begynner gjerne å skjære i den nederste kaken, og gjestene fortsetter med å skjære fra toppen.
    Skjær inn i kaken, og til neste etage begynner.

    Nesquik kake kan man bruke i den første etagen, men den kan bli litt tung å bruke i etage nr 2 og 3.

    SvarSlett
  13. Hei! Tusen takk for tips til hva man kan bruke til brett og støtter dersom man ikke får tak i de proffe plast-greiene mange blogger og nettsider viser til! Kan godt hende du nå har reddet min venninnes bryllupskake :-)

    SvarSlett
  14. Sååå flott...veldig glad jeg kan hjelpe :)

    SvarSlett
  15. Fantastisk kake!!
    Hvor mye tar du for en sånn kake? Jeg er på utkikk etter bryllupskake til i sommer. :-)

    SvarSlett
  16. Hei Camillas! Flott kake. Du sa at du brukte marsipan på denne kake, hvordan fikk du marsipanen så hvit? Mvh Tina

    SvarSlett