VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

søndag 10. oktober 2010

Chili sjokolade.


Liker du mørk sjokolade? Liker du den litt bitre smaken til 70% sjokolade? Ja, da kommer du til å elske denne eksklusive, med himla enkle varianten av mine sjokoladepletter.
Kombinasjonen mørk sjokolade, et sting av chili og salt...Dette er sjokoladen for voksne, som har den helt spesielle smaken som bare må oppleves.
Da jeg i sommer var på Røros på sykkelritt, så kjøpte jeg noen himmelske biter med sjokolade, der den ene biten inneholdt havsalt og chili. Denne varianten har jeg ikke funnet igjen noen sted, så når jeg i går fikk lyst på noe godt til lørdagskvelden så tenkte jeg at jeg får lage min egen variant da.
Den skarpe smaken til chili, blandet med det salte og den bitre sjokoladen smaken var rett og slett utrolig godt.
Og det beste av alt er at du lager de på NO TIME...super enkelt.



Ingredienser:

100 gr 70% sjokolade
En ts finhakket chili
En klype maldonsalt.
1 ss hakkede mandler
1 ss hakkede valnøtter


Jeg ville ha litt nøtter på sjokoladen min også, så jeg finhakket litt skålede mandler, og noen valnøtter. Saltet jeg bruker i sjokoladen er Maldonsalt. Her vil ikke vanlig strøsalt gjøre samme effekten. Har du ikke Maldon salt kan du til nød bruke annet havsalt.


Finnhakk ca 1 ts chili. Det skal ikke være for mye, men nok til at du kjenner et sting av det sterke.


Jeg bruker 70% sjokolade fra Freia.
Men her kan man bruke hvilken som helst sjokolade, bare det har høyt kakao innhold. Jo bedre sjokolade, jo bedre smaksopplevelse får du.
Smelt sjokoladen i vannbad.

Rør ut den finhakkede chilien i den smeltede sjokoladen.


Strø en liten klype havsalt i den smeltede sjokoladen, før du rører det inn.


Jeg har sjokoladen i en sprutepose.


Sprøyt ut små 5 kr store sirkler på et bakepapir.


Strø over litt av nøttene, og om du er glad i det salte tar du bitte litt salt på toppen også. Men det holder egentlig med det du alt har blandet i sjokoladen.
Sett i kjøleskapet til de er stivnet.

Et lite fat med sjokolade som vil gi deg en utrolig god smaksopplevelse.




Da er det bare å forsyne seg av fatet og kose seg. Smaker veldig godt sammen med et glass Italiensk rødvin med litt fyldig smak.


Det var ukas siste innslag, og jeg håper noe har vært til inspirasjon. Nyt søndagen til fulle, og lad opp til en ny uke.

8 kommentarer:

  1. Om du kommer til stavanger noen gang. ta turen innom sjokoladepiken...der finner du sinnsykt masse bra smaksopplevelser!!:) gå inn på sjokoladepiken.no å skjekk ut hjemmesiden:)

    SvarSlett
  2. Stavanger har jeg på "lista" over byer jeg skal besøke i Norge, så det skal jeg absolutt. Elsker sjokolade butikker...er det første jeg ser etter på alle nye steder;)

    SvarSlett
  3. Et tips for å få blank og fin konfekt er å temperere sjokoladen.Da unngår du at den blir grå i fargen :)

    SvarSlett
  4. Ja det er kjempe lurt..men akkurat denne lørdagen skulle det gå litt fort, så det ble ikke noe av ;O) Gjør det alltid når jeg lager påskeegg til påske, da konfekten er litt mer planlagt ;O)

    SvarSlett
  5. Denne prøvde jeg nå til jul - den var helt nydelig! Takk for oppskriften.

    SvarSlett
  6. Ja den er kjempe god, og ikke minst enkel og lage.
    Bra du likte det.

    SvarSlett
  7. Nydelig! Takk for oppskrift!

    SvarSlett
  8. Så mye fint og godt du lager. Skal teste ut denne.

    SvarSlett