VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

mandag 6. september 2010

Sukkerbrød



God morgen. Håper helga har vært strålendes, og at dere er klar for ny uke. Jeg har brukt helga til baking, så nå har jeg masse blogg stoff til resten av uka:O)  Liv på jobben min etterlyste en god oppskrift på sukkerbrød.
Er det noe jeg har mislyktes MANGE ganger med oppigjennom åra, så er det sukkerbrød. Jeg tenkte at det måtte da finnes en idiotsikker måte å få til dette på, så jeg slapp å lage 3-4 sukkerbrød før jeg fikk det til, hver gang jeg skulle bake ;O)
Å det gjør det...følg denne bruksanvisningen, og jeg lover deg at du aldri igjen vil mislykkes igjen:O)


Ingredienser

5 egg ( tempererte)
200 gr.sukker
150 gr.hvetemel
50 gr.potetmel
1ss.varmt vann

Dette holder til en stor springform.



Det ALLER viktigste er at eggene dine er helt temperert. Er de ikke det, vil ikke sukkerbrødene dine heve seg. Nå skal du lage eggedosis, så bland egg og sukker i en bolle. Pisk i 20 min, ikke 19 men 20 , på max hastighet ( dette er nøkkelen til at sukkerbrødet ikke faller sammen i midten når du tar det ut)




Når du har pisket dine 20 minutter så tilsett 1ss varmt vann,dette binder massen,sett ned mixeren på laveste trinn,pisk videre i nøyaktig 2min.



Finn en sil og sikt inn hvetemel og potetmel.



Bruk en slikkepott og vend forsiktig inn melblandingen og med en gang dette er blandet inn så stopper du.Det er viktig å ikke vende for mye for da slås lufta ut igjen av eggedosisen. Tenk at du maks skal vende rundt i 1 min. Og du skal aldri røre.



Jeg har kledd min form med bakepapir. Man kan også spraye med mat fett, eller pensle godt med olje og strø mel oppi, som du rister rundt til hele forma er dekt, før du så slår ut igjen overskuddet av melet


Så enda et lite triks for å få røra til å heve seg litt ekstra. Om du tar slikkepotten og drar litt av røra opp 2-3 cm langs kanten av forma, så vil deigen heve seg dit du har dratt røra. Derfor er det lurt å bruke bakepapir, så stopper i hvertfall ikke hevingen fordi forma blir for kort.



Her har jeg dratt røra opp på alle kantene. Stekes midt i ovnen ved 180gr. i ca.30-35min. Viktig at du ikke åpner døra på ovnen før du ser at sukkerbrødet er nesten ferdig. Temperatur forskjell vil gjøre at deigen kan falle sammen. Det skal ikke være nødvendig å måte stikke i deigen for å se at den er ferdig. Den er ferdig når den slipper kantene på forma og har en fin brun farge.



Å så klarte jeg å glemme å ta bilde når sukkerbrødet mitt var ferdig :(  Skulle ikke være lov, men heldigvis har jeg tatt bilder av sukkerbrød jeg har laget før, så da får dere bilder av det.



Her er det mange sukkerbrød som jeg har laget til et bryllup i sommer. De rosa har jeg bare tilsatt noen dråper rød karamellfarge. Du kan bruke akkurat den fargen du vil. Perfekt til bryllup eller når små prinsesser skal feire bursdagen sin ;O)
Da ønsker jeg alle en fin start på en ny uke, og så får dere følge med resten av uka og se om det kommer noen oppskrifter eller ideer dere kan bruke på deres eget kjøkken.

16 kommentarer:

  1. Hei. Jeg skal i babyshower om ikke så lenge til, jeg lurte på om du hadde noen oppskrifter her inne, eller om du kunne skrive en oppskrift på en grei kake for "dummies" som meg, hehe. Håpte på å bake en grei kake, kanskje med sjokoladefyll som passer til en babyshower. Det er forresten en gutt i magen til vedkommende :)

    SvarSlett
  2. Er det oppskrifta til nettbakeren du har brukt her? Den er i hverfall idiotsikker hver gang

    SvarSlett
  3. Ja dette er nettbakerens oppskrift. Har aldri klart å mislykkes med denne. Som du sier, idiotsikker:D

    SvarSlett
  4. Anne: Følg med i morgen, da kommer det noen tips til deg.

    SvarSlett
  5. Tusen hjertelig, jeg skal følge med :D

    SvarSlett
  6. Hei du !
    Fin side du har. Jeg gikk også på sykepleie på Gjøvik. :) Lykke til videre med utdanning, du har valgt et supert yrke.

    Jeg lurte på om du har forsøkt på å lage sukkerbrød uten egg. Har ei med eggeallergi, skulle så gjerne laget bløtkake.
    Har tenkt på banankake som aktuell, men det blir veeeldig søtt.

    vennlig hilsen anette reinertsen

    SvarSlett
  7. Hei Anette. Nei jeg har aldri prøvd sukkerbrød uten egg. Det må være eggedosis i sukkerbrød for å få den luftig. Men det finnes helt sikkert oppskrifter som man kan lage uten egg for å få noe som kan erstatte sukkerbrødet. Lykke til.

    SvarSlett
  8. Hei.

    Jeg lurer på om når du steker de mindre formene med sukkerbrød, har du de like leneg i ovnen som de store?

    SvarSlett
  9. Jeg forsøkte å lage dette - fulgte oppskrifte til punkt og prikke - men det blir bare en suppe med skall. Jeg har aldri misslyktes en kake på den måten noen gang! Hva har jeggjort feil=(? Skal ha med kake i bryllup i morgen, og tenkte jeg skulle satse på en idiotsikker oppskrift - siden den ble så fin. :(

    SvarSlett
  10. Skal den være i midten av ovnen? Dette ble kaos. Er det noen som har laget den på en prikk etter denne oppskriften og fått den til? Eller er det jeg som er helt håpløs på å bake?=(

    SvarSlett
  11. Denne skal midt i ovnen ja. Det kan være du har en ovn som du trenger å steke lenger enn vanlig i? Om det er suppe, så må den stekes mye lenger tror jeg.
    Jeg har laget denne oppskriften hundrvis av ganger og ALDRI mislyktes. Husk bare at alle ingredienser må være romtemperert, og det er veldig viktig å piske eggedosisen lenge nok.
    Lykke til.

    SvarSlett
  12. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  13. Helt enig i at man skal piske lenge på maks hastighet. Jeg begynner alltid med å piske egg uten sukker, og heller tilsette sukker litt og litt. Jeg lærte det på bakeri når jeg jobbet der. Jeg pisker i ca 15 minutter. Har Kenwood Major. Det er litt forskjellige måter å gjøre ting på. Angående typen sukker man bruker vil jeg bare anbefale deg å prøve engelsk rørsukker av tatelyle. Det er en orange, blå og hvit pose. Det er ekstra finkornet. Oppbevar den i en brødpose etter at du har åpnet den, så vil den ikke bli kornete. Det sukkeret løser seg opp bedre enn de andre sukkertypene.

    SvarSlett
  14. Takk for tips, da skal jeg prøve meg på det sukkeret en gang.

    SvarSlett
  15. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  16. Hvilken størrelse bruker du på kakeformen, og hvilken størrelse bruker du på eggene?

    SvarSlett