VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

onsdag 29. september 2010

Cookie med tranebær og sjokolade.


Jeg har ofte besøk som bare stikker innom på vei hit eller dit. Å det er virkelig kjempe koslig, men det er ikke alltid jeg har noe i skuffene eller rekker å ta opp noe fra fryseren. Da er disse cookiene geniale. De som bare er en liten tur innom vil ofte ha en kaffe kopp, men sier "ikke styr med noe ekstra". Å det gjør jeg heller ikke, for da er det bare å ta frem disse som smaker fantastisk sammen med en kopp sterk kaffe, og gjestene er traktert :D
Disse er raske å lage, og de forsvinner bemerkelseverdig fort.




Ingredienser:

100 gram smør
2 dl hvetemel
1/2 dl potetmel
3/4 dl melis
1/2 dl lett melk

Tørkede tranebær (mengde etter ønske)
75 gr Sjokolade(Lys eller mørk)

Ingrediensene du trenger, pluss at du trenger lett melk.



 Ha alle ingrediensene til deigen i en kjøkkenmaskin og kjør til en smidig deig.



Orginalt er det ikke melk i denne oppskrifta, men da henger heller ikke deigen sammen. Så jeg tilsatte 1/2 dl melk, og den ble perfekt. Prøv deg frem på din deig, med litt og litt væske.


 Sjokolade og tørkede tranebær. Hakkes i små biter.



 Tilsett tranebærene og den hakkede sjokoladen forsiktig inn i deigen. Form en pølse som er ca 3-4 cm i diameter. Pakk pølsen inn i plast og la den hvile i kjøleskapet i ca 30 minutter


Skjær deretter 15- 20 skiver.

Legg på bakepapirkledt stekeplate. Stekes ved ca 175 grader til kjeksen er gjennomstekt, etter ca 10-20 minutter. ( Kommer helt ann på tykkelsen du skjærer de i, så følg med)


De skal ha en gylden farge når de er ferdige. Avkjøl de på rist og putt i tett boks/glass.


 Siden ingen kom innom den dagen jeg bakte disse, så ble det en pause fra studiene alene i sola på verandaen, med en kopp espresso og nystekte kjeks. Var ikke å forakte det heller;O)



Dagens ordtak:

Du kan ikke velge hvordan du vil dø. Eller når. Du kan bare velge hvordan du vil leve. Nå.

Joan Baez



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar