VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

onsdag 4. august 2010

Ekte oreo kake

 
 
Jeg er blitt spurt om oppskrift på Oreo kake med after eight, 
men det har jeg aldri prøvd før, og jeg kan heller ikke finne  
oppskrift på det hverken på nett eller i noen av bøkene mine. 

Men det jeg har hørt noen har gjort er å legge after eight i mellom hvert lag av den opprinnelige oppskrifta.
Det jeg også kan tenke meg er godt er å bytte ut halvparten av melkesjokoladen som er i 
moussen med tilsvarende mengde after eight.
Det må jo bare bli godt.
 
Denne kaka er super enkel å lage og verdt tiden det tar å lage egen mousse, men har man 
dårlig tid, så fungerer det helt fint med Toro mousse også :O)
Selv syns jeg det blir litt mye av kremen  som er med philidelphia ost så jeg halverer den, 
men smak og behag...


Oreokake:

Ca. 400 g Oreo Cookies(jeg bruker av 
og til 500 gr, smak og behag)
100 g smeltet smør
2 pk Phildelphia
3,5 dl melis
ca 3,5 dl fløte som piskes til krem 
med 5 spisesjeer sukker


Mousse:
250 gram Melkesjokolade
-smeltes i vannbad, avkjøles
1 egg + 2 ss sukker
-piskes til eggedosis
3 dl kremfløte
-piskes til krem
Bland så eggedosis og krem sammen, 
deretter ha i godt avkjølt sjokolade i
en tynn stråle og bland godt sammen.

(eller bruk toro ferdig mousseblanding på pose)



1/4 del av oreo kjeksene legges for seg i seg i en skål og brekkes opp i småbiter, settes til sideTa restene av kjeksen og putt i en pose, og smuldre de opp til små biter! 
Smelt smør, og hell det over kakesmulene i en bolle og bland det godt til det kan smøres
ut i en form. Bruk en 24 cm rund form,kun ringen, rett på fatet.

Mix kremosten med melis med en mixer så det blir en luftig og kremete masse. Mix krem 
med sukker. 
Bland sammen alt. Smør halvparten av massen over kakebunnen og legg oppi halvparten av kakebitene du har satt til side. 
Sett i kjøleskap 30 minutter.

Lag moussen. Rør inn de siste kakebitene i moussen. Smør massen over kaken og sett i 
kjøleskap ytterligere 1 time. 
Legg et lag med resten av kremen på toppen til slutt, og pynt eventuelt med flere 
kakesmuler eller lag et mønster med vanlig sjokoladesaus!


La kaken stå avkjølt ytterligere noen timer, og aller best blir den om den får stå nesten ett 
døgn før man skjærer rundt kanten og løsner formen og spiser!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar