VELKOMMEN

Velkommen til Camillas mat og kakedesign! Liker du å lage kaker eller få inspirasjon til å gjøre det litt annerledes enn du pleier, så håper jeg du vil finne inspirasjon til litt kakeglede på bloggen min. Her kan du finne oppskrifter på feks de populære Sarah Bernard, masse forskjellig konfekter, bryllupskaker å også forskjellig type mat. Jeg elsker å utfolde meg på kjøkkenet, så jeg håper å kunne gi noen ideer i mat og kakeverden. Legg veldig gjerne igjen en kommentar, eller send meg en epost til cakildal@bbnett.no. Jeg har også side på facebook som du kan bli medlem av for å få jevnlige oppdateringer på innleggene mine. Trykk her og lik siden.

lørdag 21. august 2010

Nøttebunn


Da er jeg tilbake fra ferie og har jeg har gledet meg til å  fortsette blogging om mine bakerier.
I dag har jeg laget en nøttebunn som passer til mange forskjellige kaker. Jeg bruker min bunn mye i forskjellige mousse kaker.




Oppskrift:
166 gr melis
100 gr hasselnøtter
70 gr mandler

12 gr sukker
134 gr eggehviter

 Stekes i 1t og 10 min på 160 grader.

                                           Mål opp 166 gr melis





Jeg liker å blande hasselnøtter og mandler for å få en opptimal smak. Men det går selfølgelig ann å bruke bare det ene eller det andre alt ettersom hva du liker. Men den totale mengden skal være 170 gr med nøtter.
Dette males grovt. Ikke mal nøttene for fint, for det skal være litt tyggemotstand i bunnen.


                                          Bland sammen de hakkede nøttene med melisen.


                                          Så måles sukkeret og eggehvitene opp og has i en mixer


Mix til eggehvitene er så stive at du kan holde bollen oppned uten at innholdet renner ut.




Vend forsiktig nøtteblandingen i de piskede eggehvitene. Ikke rør for hardt for da slår du lufta ut av røra.


Ha røra i en smurt form (22 cm) og stek på 160 grader i 1 time og 10 min.


Den ferdig stekte bunnen legger jeg i en litt større form som jeg heller en røre av det jeg vil ha over, feks mousse eller fromasj. Da får du bunnen som en kjerne i midten, og masse deilig kake rundt.

Ønsker alle en super lørdag og kos dere med dagen.

Camilla.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar